Saroléa
Saroléa is een Belgisch historisch merk van motorfietsen en bromfietsen. De bedrijfsnaam was: Ets. Saroléa, Herstal, Luik. Er werden motorfietsen geproduceerd van 1900 tot 1960,Deze Belgische fabriek werd in 1850 als wapenfabriek opgericht door Joseph Saroléa. Hij begon in 1892 ook fietsen te bouwen, de Royale Saroléa.
Na zijn overlijden in 1894 namen zijn weduwe en kinderen de fabriek over. Martin Fagard werd in dienst genomen. Hij zou de stuwende kracht achter de Saroléa-motorenproductie worden. De gebroeders Saroléa wilden graag een inbouwmotor voor hun fietsen, eerst nog een petroleummotor, maar in 1900 werd een 240 cc benzinemotor met snuffelklep ontwikkeld. Saroléa was hiermee de eerste Belgische motorfietsproducent. Bovendien werden al snel inbouwmotoren geleverd aan merken als Alert, Anglian, Ariel, Castell, Chater Lea, Dux, Gazelle, Globe, Hercules, Jesmond, King, Liberator, Maffeis, May Bros, Prim, Raglan, Thomas en Wilhelmina.
Motorfietsen
In 1902 werden al racesuccessen behaald (door Fagard) en de machines, die in Engeland onder de naam Kerry, Forge en Crownfield werden verkocht, heetten in België Saroléa Kerry.Al voor de Eerste Wereldoorlog groeide het merk flink. In de jaren dertig werden Saroléa-motorfietsen zelfs goed verkocht in Japan. Men maakte al vanaf 1928 ook zelf de versnellingsbakken en vanaf 1929 werden de motorfietsen geheel in eigen huis gebouwd.
Saroléa bleef inbouwmotoren voor andere merken produceren. Vlak voor de Tweede Wereldoorlog produceerde men een 980 cc boxer-zijspancombinatie met aangedreven zijspanwiel voor het Belgische leger.
Na de samenwerking met FN en Gillet Herstal in 1955 bouwde Saroléa nog slechts 49 t/m 250 cc tweetakten met blokken van ILO, Sachs, Mival en anderen. De 125 cc Djinn scooter was in feite een Italiaanse Rumi. In 1957, toen de productie van de 600 cc Atlantic Major eindigde, verdween het merk van de markt.
Lees Verder
Belgische motormerken
Een tijdje geleden kreeg ik van een motor-enthousiaste kennis een hele fraaie envelop uit 1999, met daarop de logo's van een groot aantal Belgische motormerken. Een aantal daarvan kende ik wel: FN, Sarolea, Gillet, Flandria en Royal Nord. Daarnaast stonden er verbazend veel merken op waar ik echt nog nooit van gehoord had, ondanks mijn brede interesse in oude motoren.Lees Verder
Categorie:Belgisch historisch motorfietsmerk
De Categorie:Belgisch historisch motorfietsmerk op "Wikipedia" is een lijst bestaande uit de 223 Oude Belgische Motorfietsmerken!
Lees Verder
Source/Bronnen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Sarol%C3%A9a
http://www.mfnl.nl/Nieuwsbrief/NB84/NB84Motormerken.html
http://nl.wikipedia.org/wiki/Categorie:Belgisch_historisch_motorfietsmerk
LEES VERDER:
studio kwaak: race gillet-herstal Belgisch motormerk
http://studiokwaak.blogspot.com8/13/09
race gillet-herstal Belgisch motormerk. Vincent Derdeyn Gillet Herstal compé client 550 1929. De Belgische motorindustrie was ooit toonaangevend in de motorwereld. Velen zijn dat zo stilletjes aan al bijna vergeten, maar ...
Trektocht der Pioniers - Bloggen.be
http://www.bloggen.be11/7/12
Belgische makelij . Deze motos werden gemaakt in Ieper door de familie Hoflack, tevens fietsenfabrikant, de motor is van Gillet Herstal . Het leuke is dat de volledige geschiedenis van deze motor zich letterlijk afspeelt rond de ...
oudecrossmotoren2 - Blogs - SeniorenNet
http://blog.seniorennet.be1/26/08
Hij is waarschijnlijk de enige die met de 3 Belgische motormerken aan moto cross heeft deelgenomen, nml FN, Gillet en Sarolea. 1947 : Een helm en botten en … dan gas geven op zijn Triumph “twin”. 1956 : Een speciale ...
oudecrossmotoren3 - Blogs - SeniorenNet
http://blog.seniorennet.be4/22/12
Hij is waarschijnlijk de enige die met de 3 Belgische motormerken aan moto cross heeft deelgenomen, nml FN, Gillet en Sarolea. 1947 : Een helm en botten en … dan gas geven op zijn Triumph “twin”. 1956 : Een speciale ...
Jef Teuwissen - blog.SeniorenNet.be
http://blog.seniorennet.be12/18/08
Al deze mooie prestaties behaalde hij op het Belgische motormerk Sarolea, zou er in Belgie nog iets te vinden zijn oa foto's of wedstrijdverslagen. Dan denk ik in de eerste plaats aan zijn tegenstanders Mingels, Jansen Cox, ...
Robert Smessaert - Blogs - SeniorenNet
http://blog.seniorennet.be7/29/09
Mijn vader is beginnen crossen in het jaar 47 of 48 met een motor van het leger. Waarschijnlijk door zijn goede prestaties is hij in 1950 voor het Belgische motormerk Sarolea gaan rijden. Deze crossmachienes werden toen ...
oudecrossmotoren2 - Blogs - SeniorenNet
http://blog.seniorennet.be1/3/08
alle crossliefhebbers kennen natuurlijk Pierre Karsmakers maar kennen ze ook nog de Nederlander Herman Versteeg uit Veenendaal, die begin de jaren 6o regelmatig in België reed (BLB) en spijtig genoeg in 1966 om het leven ... PS: het boek over Leon Liekens is een aanrader voor iedere crossfanaat, vlot lezend en met oog voor data, motormerken, anekdotes enz.. trouwens in het boek krijgt bakkenist Jean Van Tongelen, waarmee Liekens zijn meeste titels ...
Arthur Nuyts - Blogs - SeniorenNet
http://blog.seniorennet.be12/28/07
PS: het boek over Leon Liekens is een aanrader voor iedere crossfanaat, vlot lezend en met oog voor data, motormerken, anekdotes enz.. trouwens in het boek krijgt bakkenist Jean Van Tongelen, waarmee Liekens zijn meeste titels binnenhaalde, zijn verdiende plaats terug in de ... hij reed 6 Belgische titels bij elkaar, in 1970 was het een eerste maal prijs, in 1971 samen met zijn bakkenist Louis de Laet en de Norton Wasp deed hij het een tweede keer. in 1972 ...
Geen opmerkingen:
Een reactie posten